STRUKTURA ORGANIZACYJNA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SUCHEJ BESKIDZKIEJ
W skład Komendy Powiatowej Policji w Suchej Beskidzkiej wchodzą:
1) Kierownictwo:
a) Komendant Powiatowy Policji, nadzorujący służbę służbę prewencyjną i wspomagającą,
b) I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji, nadzorujący służbę kryminalną.
2) Wydział Kryminalny,
a) Zespół Operacyjno-Rozpoznawczy
b) Zespół Dochodzeniowo-Śledczy
c) Zespół Techniki Kryminalistycznej
d) Zespół do walki z Korupcją i Przedstępczością Gospodarczą
e) Jednoosobowe Stanowisko do walki z Przestępczością narkotykową
3) Wydział Prewencji;
a) Zespół do spraw Wykroczeń
b) Ogniwo Patrolowo-Interwencyjne
c) Zespół Dyżurnych
d)Jednoosobowe Stanowisko Przewodników Psów Służbowych
4) Wydział Ruchu Drogowego;
5) Rewir Dzielnicowych;
6) Jednoosobowe Stanowisko do spraw Prasowo-Informacyjnych
7) Zespół do spraw Kadr i Szkolenia;
8) Zespół Finansów i Zaopatrzenia;
9) Zespół do spraw Łączności i Informatyki;
10) Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
11) Jednoosobowe Stanowisko do spraw Prezydialnych;
12) Jednoosobowe Stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy;
Jednostki podległe:
Komisariat Policji w Jordanowie
a) Kierownictwo
b) Zespół Kryminalny
c) Zespół Dyżurnych
d) Zespół Dzielnicowych
e) Zespół Patrolowo-Interwencyjny
f) Zespół ds. Administracyjno-Gospodarczych
g) Jednoosobowe Stanowisko ds. Wykroczeń
Komisariat Policji w Makowie Podhalańskim
a) Kierownictwo
b) Zespół Kryminalny
c) Zespół Dyżurnych
d) Zespół Dzielnicowych
e) Zespół Patrolowo-Interwencyjny
f) Zespół ds. Administracyjno-Gospodarczych
g) Jednoosobowe Stanowisko ds. Wykroczeń
Do zadań Wydziału Kryminalnego należy w szczególności:
1. W zakresie czynności operacyjno-rozpoznawczych:
- zwalczanie przestępczości pospolitej oraz ograniczanie zjawisk kryminogennych poprzez ich rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie w oparciu o obowiązujące uregulowania prawne;
- prowadzenie działań operacyjnych ukierunkowanych na wsparcie procesu wykrywczego w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych, w tym o:
a) zabójstwa, napady na osoby lub obiekty, w tym z użyciem broni palnej, wymuszenia rozbójnicze, uprowadzenia, podpalenia,
b) przestępstwa o podłożu seksualnym,
c) pedofilię oraz pornografię internetową z udziałem nieletnich,
d) handel ludźmi i prostytucję,
e) przestępstwa przeciwko mieniu, w tym głównie kradzieże mienia i kradzieże z włamaniem,
f) fałszerstwa i kolportaż krajowych i zagranicznych środków płatniczych, papierów wartościowych i dokumentów,
g) oszustwa kryminalne,
h) terroryzm kryminalny,
i) przestępstwa przeciwko dobrom kultury narodowej; - prowadzenie poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania i wymiarem sprawiedliwości, prowadzenie poszukiwań osób zaginionych, prowadzenie czynności identyfikacyjnych w stosunku do nn osób i nn zwłok;
- prowadzenie i organizacja rozpoznania operacyjnego w zakresie:
a) podkultur młodzieżowych, w szczególności pseudokibiców, których działalność stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi lub mienia,
b) osób, grup i środowisk przestępczych, których zachowanie wskazuje na prowadzenie działalności przestępczej,
c) zagrożenia ze strony cudzoziemców wchodzących w struktury przestępcze lub dokonujących przestępstw; - analizowanie dynamiki, struktury i tendencji w kształtowaniu się przestępczości kryminalnej w celu wypracowania i wdrożenia skutecznych metod zapobiegania i ujawniania przestępstw i ścigania ich sprawców;
- sprawowanie nadzoru nad pracą operacyjną realizowaną przez Jednostki podległe;
- koordynacja przedsięwzięć na szczeblu Jednostek podległych jak również bieżąca współpraca z jednostkami ościennymi w zakresie dotyczącym realizowanych zadań;
- udzielanie pomocy przy realizacji spraw operacyjnych Jednostkom podległym, jak również w obsłudze miejsc poważniejszych zdarzeń kryminalnych;
- wdrażanie do realizacji nowych przepisów organizacyjno-prawnych dotyczących pracy operacyjnej i czuwanie nad właściwą ich realizacją;
- współpraca w zakresie rozpoznawania i wykrywania przestępstw z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy, Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie, innymi jednostkami Policji na terenie kraju, z Centralnym Biurem Śledczym Policji, policjami innych państw w ramach międzynarodowej współpracy policyjnej;
- współpraca w zakresie rozpoznawania i wykrywania przestępstw z innymi organami ochrony prawnej, organami administracji publicznej i samorządu terytorialnego oraz organizacjami społecznymi;
- wnioskowanie i opiniowanie zmian legislacyjnych dotyczących problematyki pozostającej w zakresie działania służby kryminalnej.
2. W zakresie walki z przestępczością narkotykową:
- zwalczanie przestępczości pospolitej oraz ograniczenie zjawisk kryminogennych poprzez ich rozpoznanie, zapobieganie, wykrywanie i ściganie, w tym szczególnie narkomanii i związanej z nią przestępczości narkotykowej produkcji i obrotu narkotykami oraz innymi środkami odurzającymi;
- prowadzenie działań operacyjnych ukierunkowanych na wsparcie procesu wykrywczego w prowadzonych postepowaniach przygotowawczych dotyczących narkomanii i związanej z nią przestępczości narkotykowej produkcji i obrotu narkotykami oraz innymi środkami odurzającymi.
3. W zakresie czynności dochodzeniowo-śledczych:
- prowadzenie postępowań przygotowawczych i sprawdzających oraz wykonywanie czynności zleconych przez prokuratury i sądy w zakresie postepowania karnego;
- procesowo- kryminalistyczna obsługa miejsc zdarzeń będących w zainteresowaniu Policji na obszarze działania Komendy;
- prowadzenie składnicy dowodów rzeczowych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz realizowanie nadzoru służbowego nad zabezpieczonymi przedmiotami, śladami kryminalistycznymi i dowodami rzeczowymi;
- przyjmowanie do prowadzenia od Jednostek podległych postepowań przygotowawczych o dużej złożoności bądź znacznym ciężarze gatunkowym oraz tych których obowiązek przejęcia wynika z odrębnych wytycznych kierownictwa Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- realizacja zadań zleconych przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie oraz współpraca z innymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi Policji w zakresie wykonywania czynności zleconych;
- bieżąca współpraca z komórkami organizacyjnymi Komendy w zakresie poprawy organizacji pracy;
- koordynowanie pracy komórek dochodzeniowo- śledczych Jednostek podległych oraz udzielanie im merytorycznego wsparcia;
- dokonywanie ocen i analiz pracy komórek dochodzeniowo- śledczych w Jednostkach podległych;
- informowanie komórek organizacyjnych Komendy oraz Jednostek podległych o zmianach w obowiązujących przepisach procedury karnej oraz podejmowanie działań mających na celu usuwanie występujących problemów interpretacyjnych;
- prowadzenie określonych przepisami rejestrów związanych z pracą dochodzeniowo- śledczą oraz nadzór nad prawidłową rejestracją statystyczną i kryminalną w Komendzie;
- realizowanie zadań związanych z systemem elektronicznej sprawozdawczości w Policji - SESPOL;
- inicjowanie w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego szkolenia zawodowego policjantów oraz udział w procesie dydaktycznym;
- prowadzenie czynności wyjaśniających i postepowań dyscyplinarnych przez policjantów wyznaczonych na rzeczników dyscyplinarnych;
- określenie praktycznych reguł postepowania policjantów w procesie wykrywczym;
- sprawowanie zwierzchniego ogólnego nadzoru służbowego nad całością czynności procesowych wykonywanych w Jednostkach podległych oraz zwierzchniego nadzoru szczególnego nad poszczególnymi postepowaniami;
- współdziałanie przy wykonywaniu zadań z organami ochrony prawnej, administracji publicznej, organizacjami społecznymi i instytucjami użyteczności publicznej w ujawnianiu przestępstw i ściganiu ich sprawców oraz w zakresie zapobiegania przestępczości;
- dokonywanie rejestracji postepowań przygotowawczych w Krajowym Systemie Informacji Policji oraz innych rejestracjach zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
- ustalanie składników majątkowych osób podejrzanych w prowadzonych postepowaniach przygotowawczych celem ich ewentualnego zabezpieczenia na poczet grożących kar.
4. W zakresie walki z korupcją i przestępczością gospodarczą:
- rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie przestępczości gospodarczej, korupcyjnej oraz ściganie sprawców tych przestępstw;
- prowadzenie postępowań przygotowawczych, sprawdzających z zakresu przestępstw gospodarczych oraz korupcyjnych zgodnie z przyjętym katalogiem przestępstw;
- współpraca z organami wymiaru sprawiedliwości w ramach prowadzonych śledztw i dochodzeń w sprawach o przestępstwa gospodarcze i korupcyjne;
- obejmowanie nadzorem spraw o znacznym ciężarze gatunkowym lub skomplikowanym charakterze prowadzonych przez Jednostki podległe w zakresie ujawniania mienia sprawców przestępstw, oraz odzyskiwania mienia pochodzącego z przestępstwa;
- prowadzenie wszelkiego rodzaju form pracy operacyjnej w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości gospodarczej i korupcyjnej a także wdrażanie skutecznych metod w prowadzonych formach pracy operacyjnej;
- dokonywanie analiz i ocen poziomu pracy operacyjnej wydziału oraz Jednostek podległych;
- analizowanie stanu zagrożenia przestępczością gospodarczą i korupcyjną na terenie powiatu suskiego, jej specyfiki, określanie obszarów występowania oraz opracowywanie na tej podstawie kierunków działań wykrywczych;
- utrzymywanie współpracy w zakresie ujawniania przestępstw i ścigania ich sprawców z organami Krajowej Administracji Skarbowej, działających w obszarze zainteresowania pionu do walki z przestępczością gospodarczą;
- realizowanie poleceń, wytycznych oraz kierunków działania nakreślonych przez Komendę Główną Policji i Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie;
- współdziałanie z innymi komórkami pionu kryminalnego i prewencji Komendy w zakresie ujawniania przestępstw o charakterze gospodarczym i korupcyjnym poprzez określenie kierunków zainteresowania, wymianę informacji, prowadzenie wspólnych działań wykrywczych;
- prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie profilaktyki przestępczości gospodarczej i korupcyjnej.
5. W zakresie techniki kryminalistycznej:
- zwalczanie przestępczości metodami i środkami techniki kryminalistycznej w oparciu o najnowsze osiągnięcia nauki i techniki poprzez:
a) ujawnianie i zabezpieczanie oraz dokumentowanie śladów kryminalistycznych i rzeczowych środków dowodowych, występujących na miejscach zdarzeń zgodnie z przyjętymi zasadami, normami i wymogami technicznymi i prawnymi,
b) pobieranie i zabezpieczanie materiału porównawczego do badań kryminalistycznych w sposób zgodny z normami prawnymi i technicznymi,
c) sporządzanie dokumentacji techniczno – poglądowych tj. fotograficznych, graficznych i filmowych,
d) popularyzacja i upowszechnianie naukowych i technicznych metod zwalczania i zapobiegania przestępczości w zakresie techniki kryminalistycznej; - sprawdzanie i klasyfikacja śladów i dowodów rzeczowych oraz pomoc przy opracowywaniu pytań kierowanych do biegłych, ekspertów, specjalistów;
- dokonywanie oględzin zewnętrznych osób i rzeczy w celu ujawnienia i zabezpieczenia śladów kryminalistycznych;
- wykonywanie reprodukcji dokumentów, dokumentacji fotograficznej i filmowej, dowodów rzeczowych oraz fotografii sygnalitycznej i rejestracyjnej, osób i zwłok ludzkich oraz przedmiotów;
- współdziałanie ze służbami policyjnymi i innymi służbami do tego powołanymi w oględzinach i innych czynnościach prawnych dotyczących przestępstw, katastrof i innych zdarzeń;
- utrzymywanie ciągłej sprawności powierzonego sprzętu techniki kryminalistycznej oraz bieżąca jego konserwacja, a w przypadku awarii natychmiastowe informowanie przełożonego;
- prowadzenie niezależnie od ogólnie obowiązującej dokumentacji kancelaryjnej dokumentacji z zakresu techniki kryminalistycznej;
- prowadzenie stałej współpracy z Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez samokształcenie, aktywny udział w specjalistycznych kursach, szkoleniach i warsztatach, bieżące studiowanie literatury kryminalistycznej oraz doskonalenie posiadanych umiejętności;
- prowadzenie w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego szkolenia policjantów Komendy i Jednostek podległych z zakresu techniki kryminalistycznej, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki prowadzenia oględzin, posługiwania się przydzielonym sprzętem i środkami techniczno-kryminalistycznymi oraz optymalnego wykorzystania zabezpieczonych śladów.
§ Do zadań Wydziału Prewencji należy w szczególności:
- tworzenie i realizacja, we współdziałaniu z organami samorządu terytorialnego oraz organizacjami i instytucjami pozarządowymi, programów prewencyjnych ukierunkowanych na:
a) zapewnienie osobom zamieszkałym na obszarze powiatu bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych,
b) zwalczanie przestępczości,
c) ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,
d) zapewnienie mieszkańcom możliwości sygnalizowania lub zgłaszania Policji o zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia albo porządkowi publicznemu, a także stworzenie warunków umożliwiających natychmiastową reakcję Policji na takie sygnały lub zgłoszenia,
e) organizowanie, koordynowanie i wykonywanie czynności patrolowych, interwencyjnych oraz ochronnych,
f) edukacja mieszkańców w zakresie uwarunkowań dotyczących utrzymywania porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz aktywnego udziału w przedsięwzięciach profilaktycznych podejmowanych na obszarze powiatu,
g) kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego wizerunku Policji oraz podejmowanych przez Policję działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego;
2. organizowanie, wykonanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie pełnienia służby przez policjantów służby prewencyjnej
3. organizowanie, koordynowanie, nadzorowanie i ocenianie funkcjonowania komórek prewencyjnych w Jednostkach podległych;
4. planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego
podczas organizowanych zgromadzeń publicznych i protestów społecznych oraz w związku z odbywaniem się imprez masowych;
5. organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie na
obszarze powiatu w tym zakresie z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi, inicjowanie lokalnej
polityki zapobiegania, ujawniania i ścigania sprawców wykroczeń;
6. ochrona bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego w komunikacji publicznej oraz na wodach i terenach przywodnych;
7. zapewnienie właściwych warunków pobytu w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia;
8. realizowanie doprowadzeń osób oraz współdziałanie w tym zakresie z Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie oraz Jednostkami
podległymi;
9. współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami ochrony prawnej, a
także współdziałanie w zakresie profilaktyki wychowawczej i edukacji z organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi oraz
mediami;
10. analizowanie zjawisk kryminogennych oraz rozpoznanych zagrożeń przestępczością, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk
patologicznych dotyczących dzieci i młodzieży;
11. planowanie i organizacja działań własnych oraz koordynacja działań Jednostek podległych w warunkach katastrof naturalnych i awarii
technicznych, a także przygotowania do wykonywania zadań w warunkach konstytucyjnie określonych stanów nadzwyczajnych oraz
bieżące współdziałanie z innymi podmiotami systemu bezpieczeństwa państwa;
12. planowanie, organizowanie i wykonywanie działań o charakterze mobilizacyjno-obronnym, w tym opracowywanie i systematyczne
aktualizowanie planów kryzysowych i obronnych Komendanta;
13. prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach określonych w ustawach oraz rejestracja broni pneumatycznej.
Do zadań Wydziału Ruchu Drogowego należy w szczególności:
- opracowywanie optymalnych metod, form i taktyki kontroli ruchu drogowego na terenie obsługiwanym przez Komendę, oraz ich praktyczne wdrażanie i realizacja zapewniająca odpowiednią do zagrożeń intensywność nadzoru ruchu drogowego w miejscach i czasie wynikającym z analizy zdarzeń i zjawisk. Wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie;
- planowanie, organizowanie i wykonywanie, oraz kontrola działań w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń w ruchu drogowym, współdziałanie na obszarze powiatu z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi w tym zakresie;
- realizowanie zadań związanych z likwidacją zdarzeń drogowych oraz zabezpieczeniem procesowym śladów i dowodów, oraz czynności w sprawach o wykroczenia w ruchu drogowym;
- prowadzenie rejestracji statystycznej, w tym rejestracji zdarzeń drogowych oraz analizy wypadków i kolizji drogowych. Opracowywanie na tej podstawie analiz ogólnych i zagadnieniowych dotyczących bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
- analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określenie tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
- edukacja mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej, w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
- opracowywanie i wdrażanie programów prewencyjnych dotyczących kształtowania właściwego klimatu wobec osób naruszających przepisy i zaniedbań podmiotów odpowiedzialnych za właściwe utrzymanie dróg;
- wykonywanie eskort osób objętych szczególną ochroną;
- realizacja działań wzmożonych w tym krajowych oraz działań własnych;
- planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa na drogach podczas organizowanych uroczystości religijnych i państwowych, imprez masowych, i innego wykorzystywania dróg w sposób szczególny;
- opiniowanie projektów organizacji ruchu oraz planów zabezpieczenia imprez i uroczystości;
- współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami ochrony prawnej a także współdziałanie w zakresie profilaktyki wychowawczej i edukacji z organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi oraz mediami;
- czuwanie nad prawidłowym stosowaniem i dokumentowaniem badań trzeźwości urządzeniami elektronicznymi przez policjantów Komendy oraz stosownymi badaniami przy użyciu narkotestów;
- planowanie i organizacja działań własnych oraz koordynacja działań innych komórek Komendy i Jednostek podległych na rzecz porządku i bezpieczeństwa na drogach w warunkach katastrof i awarii technicznych.”.
Do zakresu zadań Rewiru Dzielnicowych należy w szczególności:
- zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego w rejonie działania;
- prowadzenie rozpoznania przydzielonych rejonów pod względem osobowym, terenowym, zjawisk i zdarzeń mających wpływ na stan bezpieczeństwa i porządku publicznego i współpraca w tym zakresie z osobami, które z racji wykonywanego zawodu, pełnionej funkcji oraz w związku z ich działalnością społeczną lub zainteresowaniami mogą mieć wpływ na funkcjonowanie środowiska lokalnego i dzięki którym mogą być podejmowane skuteczne działania zapobiegające popełnianiu przestępstw i wykroczeń;
- prowadzenie działań profilaktycznych wobec nieletnich zagrożonych demoralizacją oraz sprawców czynów karalnych;
- realizowanie zadań z zakresu profilaktyki społecznej, w tym przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
- realizowanie zadań z zakresu ujawniania i zwalczania zjawisk patologii społecznej oraz ujawniania i ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń;
- kontrolowanie przestrzegania prawa powszechnie obowiązującego oraz przepisów prawa miejscowego;
- dokonywanie bieżącej analizy stanu bezpieczeństwa w przydzielonych rejonach wykorzystując informacje o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz analizy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na potrzeby dyslokacji służby;
- przygotowywanie planu działania priorytetowego na podstawie zdiagnozowanych oczekiwań społecznych oraz analiz zagrożenia w rejonie;
- realizowanie zadań związanych z obsługą systemów elektronicznej rejestracji czynności oraz sprawozdawczości w Policji – SESPOL, SWOP, SWD”.
Do zadań realizowanych na Jednoosobowym Stanowisku do spraw Prasowo- Informacyjnych należy w szczególności:
- informowanie środków masowego przekazu o działaniach podejmowanych przez Komendanta, przedsięwzięciach realizowanych przez komórki organizacyjne Komendy oraz Jednostki podległe, również poprzez przygotowywanie oraz przekazywanie komunikatów prasowych, materiałów fotograficznych, filmowych i dźwiękowych;
- redagowanie strony internetowej Komendy oraz przygotowywanie bieżących informacji do Biuletynu Informacji Publicznej;
- udzielanie ogólnopolskim oraz zagranicznym środkom masowego przekazu informacji o problemach i zagadnieniach dotyczących funkcjonowania Policji na terenie miasta i powiatu przy czym zakres i forma udzielania takich informacji wymaga każdorazowo akceptacji Rzecznika Prasowego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie;
- udzielanie odpowiedzi na zgłaszane pytania prasowe, a także po uzgodnieniu z Rzecznikiem Prasowym Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie udzielanie odpowiedzi na krytykę prasową, której poddany jest Komendant, komórki organizacyjne Komendy oraz Jednostki podległe;
- koordynowanie i udzielanie pomocy merytorycznej w przekazywaniu informacji środkom masowego przekazu przez komórki organizacyjne Komendy oraz Jednostki podległe;
- współuczestniczenie w kształtowaniu strategii i koncepcji działań informacyjnych na terenie powiatu dotyczących przedsięwzięć podejmowanych przez Policję w celu rozwiązywania najważniejszych problemów w zakresie patologii społecznej, zjawisk kryminogennych, profilaktyki i kontaktów ze społeczeństwem, również poprzez współpracę z samorządami, organami administracji publicznej, szkołami, organizacjami społecznymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie promowania bezpieczeństwa i porządku publicznego, edukacji, profilaktyki wychowawczej i prewencji kryminalnej;
- współuczestniczenie w kształtowaniu rozwiązań usprawniających komunikację wewnętrzną w Komendzie;
- reagowanie i zapobieganie nieuzasadnionej krytyce pracy Komendy, zgodnie z zasadami prawa prasowego;
- kształtowanie i prezentowanie pozytywnego wizerunku Komendy w społeczeństwie;
- koordynowanie i udostępnianie informacji w trybie Ustawy o dostępie do informacji publicznej;
- administrowanie i wprowadzanie bieżących informacji do biuletynu Informacji Publicznej;
- współuczestniczenie w badaniach społecznych prowadzonych na potrzeby Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie i innych jednostek organizacyjnych Policji.
§ Do zadań Zespołu Kadr i Szkolenia należy w szczególności:
- realizowanie decyzji Komendanta w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych Komendy oraz Jednostek podległych;
- prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie dla Komendanta decyzji administracyjnych w I instancji w sprawach wynikających ze stosunku służby (pracy) policjantów (pracowników) Komendy i Jednostek podległych;
- prowadzenie spraw ze stosunku służbowego (pracy) innych niż wymienione w pkt 2, w tym prowadzenie akt osobowych policjantów i pracowników Policji Komendy
i Jednostek podległych; - prowadzenie postępowań kwalifikacyjnych dotyczących kandydatów ubiegających się
o przyjęcie do pracy w Komendzie i Jednostkach podległych; - koordynowanie zgłaszanych potrzeb szkoleniowych oraz kierowanie, policjantów i pracowników Policji w porozumieniu z kierownikami właściwych komórek organizacyjnych Komendy i Jednostek podległych na szkolenia/kursy w ramach wyznaczanych limitów;
- organizowanie i koordynowanie – zgodnie z decyzjami Komendanta – lokalnego doskonalenia zawodowego, wyszkolenia strzeleckiego i wychowania fizycznego w Komendzie i Jednostkach podległych;
- wydawanie dokumentów służbowych policjantom i pracownikom Komendy i Jednostek podległych oraz obsługiwanie systemów informatycznych, w tym: „SWOP”, „PŁATNIK”, „e-PFRON”, „Intradok”, „SESPol”, „e-Zwolnienia”;
- sporządzanie sprawozdań okresowych i doraźnych w sprawach wchodzących w zakres działania komórki;
- prowadzenie dokumentacji związanej z ewidencją zwolnień lekarskich policjantów i pracowników Komendy i Jednostek podległych;
- prowadzenie dokumentacji związanej ze stażem i przygotowaniem zawodowym.
Do zadań Zespołu Finansów i Zaopatrzenia należy w szczególności:
1. W zakresie finansów :
- przyjmowanie, kompletowanie i weryfikacja dokumentów finansowych w oparciu o „Instrukcję obiegu dokumentów finansowo-księgowych w KWP w Krakowie i jednostkach jej podległych”;
- sporządzanie dokumentów finansowych w tym miedzy innymi: rachunków, faktur, list wypłat dodatkowych należności pieniężnych dla funkcjonariuszy i pracowników Policji;
- planowanie, sporządzanie dokumentów finansowych w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Komendanta Powiatowego Policji oraz ewidencja przyznanych należności;
- współuczestnictwo w przygotowywaniu porozumień, ich realizacji oraz rozliczeniu zgodnie z przeznaczeniem w ramach Funduszu Wsparcia Policji;
- prowadzenie gospodarki mandatowej;
- obsługa pieniężna wpłat i wypłat gotówkowych;
- prowadzenie postępowań w zakresie szkód dotyczących majątku jednostki;
- prowadzenie postępowań regresowych oraz dochodzenie należności orzeczonych prawomocnymi wyrokami sądowymi;
- udział w czynnościach inwentaryzacyjnych składników majątkowych będących w użytkowaniu jednostki;
- prowadzenie bieżącej ewidencji dokumentów finansowych;
- archiwizacja dokumentów finansowych pozostających w jednostce.
2. W zakresie transportu:
- prowadzenie ewidencji pomocniczej sprzętu transportowego Komendy w książce ewidencji indywidualnej sprzętu transportowego oraz ewidencji sprzętu warsztatowego;
- wystawianie i przechowywanie miesięcznych książek kontroli pracy sprzętu transportowego dla wszystkich pojazdów użytkowanych w Komendzie;
- dokumentowanie przebiegu pojazdów w książkach będących dowodem technicznym sprzętu transportowego;
- miesięczne rozliczanie pojazdów Komendy z wykonanego przebiegu i zużytego paliwa – przygotowywanie protokołów szkód w przypadku stwierdzenia przepałów;
- sporządzanie i przekazywanie do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie miesięcznych sprawozdań ze zużycia materiałów pędnych i smarów;
- prowadzenie książki ewidencji przychodów ilościowo-wartościowych materiałów pędnych i smarów;
- opisywanie do rozliczenia załączników do faktur za materiały pędne i smary zakupione na potrzeby Komendy;
- przygotowanie planu potrzeb i wydawanie zleceń na wykonanie przeglądów pojazdów;
- zlecanie resortowym oraz ogólnodostępnym stacjom obsługi wykonania napraw i obsługi pojazdów Komendy w porozumieniu z Wydziałem Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- prowadzenie punktu obsługi technicznej zwanego dalej „POT”;
- wykonywanie w POT drobnych napraw oraz obsług sezonowych sprzętu transportowego Komendy;
- utrzymywanie magazynu drobnych części zamiennych i akcesoriów oraz materiałów eksploatacyjnych;
- występowanie do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie w celu zaopatrzenia magazynu w niezbędne części i akcesoria;
- dokonywanie drobnych zakupów akcesoriów oraz zlecanie usług wynikających z sytuacji awaryjnych;
- prowadzenie gospodarki ogumieniem pojazdów Komendy – przechowywanie opon zimowych i letnich, zlecanie usług wulkanizacyjnych, występowanie do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie z zapotrzebowaniem na opony;
- przygotowywanie do rozliczenia faktur za zakupione na potrzeby Komendy części zamienne, akcesoria oraz zlecone usługi naprawy sprzętu transportowego;
- przekazywanie do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie informacji o wypadkach, kolizjach lub innych uszkodzeniach sprzętu transportowego użytkowanego w Komendzie;
- prowadzenie ewidencji zaistniałych wypadków, kolizji i innego uszkodzenia służbowego sprzętu transportowego w przeznaczonych do tego celu książkach;
- przygotowanie dokumentów i zgłaszanie szkód w zakładach ubezpieczeniowych w porozumieniu z Wydziałem Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- organizowanie oględzin pojazdów uszkodzonych (poza szkodami zgłoszonymi w firmach ubezpieczeniowych) w porozumieniu z Wydziałem Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.
- sporządzanie i przesyłanie do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie protokołów szkód;
- planowanie terminów badań i kierowanie na badania kierowców policjantów oraz pracowników Policji, a także wydawanie policjantom zezwoleń do kierowania uprzywilejowanym sprzętem transportowym. Prowadzenie ewidencji wydanych dokumentów.
3. W zakresie obsługi technicznej i eksploatacyjnej obiektów:
- uczestniczenie w przygotowaniu i nadzór nad realizacją umów na dostawy i usługi, w tym:
- dostawy energii elektrycznej, gazu, energii cieplnej,
- dostawy wody i odprowadzenia ścieków,
- wywozu nieczystości stałych i płynnych,
- usług kominiarskich,
- przeglądów elektrycznych, odgromowych, gazowych oraz innych usług specjalistycznych wymaganych dla właściwej eksploatacji obiektów, w tym także obsługi wymiennikowni, przeglądów i napraw kotłów grzewczych, klimatyzatorów oraz innych systemów znajdujących się w podległych obiektach;
- prowadzenie bieżących robót konserwacyjno-naprawczych i eksploatacyjnych zapewniających pełną sprawność użytkową, wykonywanych własnymi siłami, a także nadzór bezpośredni nad firmami wykonującymi roboty remontowo – budowlane w Komendzie oraz Jednostkach podległych;
- udział w okresowych przeglądach i kontrolach stanu technicznego budynków;
- użytkowanie budynków zgodnie z ich przeznaczeniem, wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymanie w należytym stanie technicznym i estetycznym;
- prowadzenie książek obiektów budowlanych;
- udział w opracowaniu planów remontów eksploatacyjnych obiektów i w ich realizacji;
- udział w opracowaniu planów inwestycyjnych i w ich realizacji;
- zabezpieczanie materiałowe dla prowadzenia bieżącej eksploatacji obiektów, w tym zakup w trybie awaryjnym drobnych materiałów do konserwacji i środków czystości dla podległych służb eksploatacyjno – gospodarczych;
- prowadzenie ewidencji i dokumentacji rozliczeniowej zakupionych przez Komendę i przejętych od Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie materiałów do konserwacji, narzędzi, środków czystości itp.;
- prowadzenie ewidencji pomocniczych, w tym m.in. środków trwałych, gruntów, sprzętu i narzędzi w użytkowaniu, agregatów prądotwórczych, kojców;
- sporządzenie zestawień kosztów eksploatacji obiektów;
- prowadzenie wykazu stanowisk pracy osób obsługujących urządzenia energetyczne i elektryczne, bieżąca weryfikacja ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych uprawniających do obsługi tych urządzeń w odniesieniu do poszczególnych pracowników oraz kierowanie, w uzgodnieniu z Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie, podległych pracowników na odpowiednie egzaminy kwalifikacyjne;
- udział w przygotowaniu projektów umów najmu, dzierżawy, użyczenia – zawieranych na podległym terenie oraz negocjowanie warunków, propozycji płatności;
- udział w sporządzaniu protokołów przekazania lub przejęcia pomieszczeń udostępnianych na terenie Komendy;
- przygotowanie deklaracji podatkowych (podatek od nieruchomości) na dany rok kalendarzowy;
- przekazywanie informacji dotyczących decyzji o trwałym zarządzie nieruchomościami Skarbu Państwa i zmian związanych z opłatą za trwały zarząd.
4. W zakresie gospodarki materiałowo – technicznej:
- planowanie potrzeb w zakresie sprzętu i materiałów techniki specjalnej oraz techniki biurowej;
- dystrybucja sprzętu i materiałów w poszczególnych branżach otrzymanych z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- prowadzenie ewidencji sprzętu w odpowiednich rejestrach;
- planowanie potrzeb w zakresie druków i formularzy policyjnych pochodzących z zaopatrzenia centralnego i wykonywanych w pracowni poligraficznej Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie oraz druków ogólnego przeznaczenia;
- Planowanie potrzeb w zakresie materiałów kancelaryjno – biurowych;
- zgłaszanie potrzeb rzeczowo-finansowych z zakresu gospodarki materiałowo-technicznej różnych branż;
- prowadzenie ewidencji pomocniczej wszystkich składników majątkowych pozostających w użytkowaniu Komendy w zakresie gospodarki materiałowo-technicznej;
- prowadzenie rozpoznania cenowo-rynkowego oraz realizacja zadań w zakresie usług, napraw oraz zakupu sprzętu i materiałów w porozumieniu z merytorycznymi pracownikami Wydziału Gospodarki Materiałowo Technicznej Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- prowadzenie dokumentacji przychodowo – rozchodowej napojów chłodzących przysługujących policjantom i pracownikom w okresie letnim;
- sporządzanie wykazów policjantów i pracowników Policji uprawnionych do otrzymywania wyposażenia specjalnego i środków ochrony indywidualnej, środków higieny osobistej oraz ich dystrybucja na podstawie sporządzonych rozdzielników;
- sporządzanie imiennych wykazów policjantów i pracowników Policji, którym przysługuje równoważnik pieniężny w zamian za wyżywienie w naturze, w okresie zimowym;
- naliczanie równoważnika pieniężnego na wyżywienie psów służbowych;
- składanie pisemnych zapotrzebowań w zakresie sprzętu i materiałów w poszczególnych branżach;
- dokonywanie w trybie awaryjnym zakupów materiałów eksploatacyjnych oraz drobnego wyposażenia;
- bieżący nadzór nad mieniem i odpowiedzialność materialna za powierzone składniki majątkowe;
- prowadzenie postępowań szkodowych w przedmiotowym zakresie;
- udział osób uprawnionych w inwentaryzacji i likwidacji składników majątku Komendy.
5. W zakresie działalności socjalno – mieszkaniowej:
- prowadzenie ewidencji wniosków niezbędnych do rozpatrzenia uprawnień do równoważników mieszkaniowych;
- wydawanie decyzji przyznających i odmawiających przyznania uprawnień do równoważnika za brak i za remont lokalu mieszkalnego, cofanie uprawnień, wydawanie decyzji w sprawach przyznania i odmowy przyznania pomocy finansowej, zwrotu równoważników i pomocy finansowej, prowadzenie innych postępowań z zakresu gospodarki mieszkaniowej w oparciu o przepisy kodeksu postępowania administracyjnego w I instancji dla policjantów;
- prowadzenie innych spraw z zakresu gospodarki mieszkaniowej, w tym:
a) ewidencja potrzeb mieszkaniowych funkcjonariuszy Policji,
b) ewidencja kart mieszkaniowych GL-34 policjantów,
d) aktualizacja kart mieszkaniowych GL-34,
e) przygotowanie danych dla potrzeb planowania środków finansowych i sprawozdawczości;
- przygotowywanie wykazów należności umożliwiających wypłatę dla policjantów świadczeń wynikających z pkt. 2;
- realizacja i prowadzenie ewidencji dopłat do wczasów dla policjantów oraz wypłat zryczałtowanego równoważnika pieniężnego w razie niewykorzystania przysługującego przejazdu;
- realizacja i obsługa zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników Policji w porozumieniu z Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie w oparciu o zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
§ Do zadań Zespołu Łączności i Informatyki należy w szczególności:
- koordynacja procesu wdrażania technik teleinformatycznych w komórkach organizacyjnych Komendy i Jednostkach podległych;
- realizacja zadań w zakresie diagnozowania uszkodzeń i konserwacji sprzętu teleinformatycznego;
- utrzymywanie w należytym stanie infrastruktury teleinformatycznej w Komendzie i Jednostkach podległych, realizowanie zadań wynikających z zasad bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych;
- realizowanie zadań wynikających z przepisów w sprawie metod i form gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania przez Policję informacji uzyskanych w toku realizacji zadań. Udostępnianie informacji uzyskiwanych z komórek organizacyjnych Komendy w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami;
- wykonywanie określonych czynności administracyjnych, związanych z funkcjonowaniem systemów teleinformatycznych w Komendzie i Jednostkach podległych;
- realizowanie czynności w zakresie bezpieczeństwa pracy systemów przetwarzania danych, zgodnie z wytycznymi i poleceniami jednostek nadrzędnych;
- szkolenie w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego policjantów i pracowników Komendy i Jednostek podległych w zakresie obsługi sprzętu teleinformatycznego oraz współpraca w tym zakresie z Wydziałem Łączności i Informatyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- planowanie kosztów utrzymania systemów i urządzeń teleinformatycznych, oraz niezbędnych inwestycji i zakupu nowego sprzętu;
- współpraca z Wydziałem Łączności i Informatyki Komendy Wojewódzkiej Policji
w Krakowie w zakresie realizacji ustawowych zadań Policji; - wykonywanie zadań wynikających z przepisów BHP i p. poż.;
- zarządzanie siecią teleinformatyczną na terenie powiatu suskiego;
- nadzorowanie i kontrolowanie eksploatacji powiatowych węzłów łączności wraz z centralami do poziomu Komisariatów Policji;
- realizowanie zadań w zakresie napraw i konserwacji sprzętu łączności;
- utrzymywanie w należytym stanie infrastruktury łączności w Komendzie i Jednostkach podległych;
- utrzymywanie sprawności technicznej urządzeń i systemów łączności węzła powiatowego;
- planowanie kosztów utrzymania systemów i urządzeń łączności, rozmów telefonicznych oraz niezbędnych inwestycji i zakupów nowego sprzętu łączności;
- naliczanie i uzgadnianie tabel wyposażenia w sprzęt teleinformatyczny i telekomunikacyjny dla Komendy i Jednostek podległych;
- utrzymywanie i obsługa sieci kablowej oraz abonenckich systemów łączności;
- prowadzenie ewidencji sprzętu i materiałów łączności i informatyki w Komendzie i Jednostkach podległych;
- realizowanie zadań mobilizacyjno-obronnych w zakresie łączności i informatyki;
- dokonywanie bieżącej konserwacji i drobnych napraw urządzeń łączności i informatyki.
Do zadań Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy w szczególności:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych w Komendzie i Jednostkach podległych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
- prowadzenie zwykłych i poszerzonych postępowań sprawdzających, w tym kontrolnych postępowań sprawdzających;
- uczestniczenie w zapewnieniu ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
- uczestniczenie w zarządzaniu ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka w oparciu o wydane w tym zakresie przepisy;
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w Komendzie i Jednostkach podległych albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto, w zakresie określonym przepisami;
- opracowywanie sprawozdań z działalności komórek organizacyjnych właściwych w sprawach ochrony informacji niejawnych w Komendzie i Jednostkach podległych;
- współpraca ze służbami i instytucjami uprawnionymi do prowadzenia poszerzonych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających;
- przeprowadzanie kontroli w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa (co najmniej raz na trzy lata) kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
- gromadzenie przepisów niejawnych, prowadzenie i aktualizowanie dziennika przepisów, a także udostępnianie i wydawanie przepisów z uwzględnieniem inwentaryzacji dokumentów niejawnych;
- przyjmowanie, rejestrowanie, przechowywanie, porządkowanie i wypożyczanie oświadczeń majątkowych policjantów pełniących służbę w Komendzie i Jednostkach podległych oraz ich okresowych analiz;
- uczestniczenie w procedurach wyjaśniających, związanych z przetwarzaniem informacji niejawnych;
- opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji Komendanta, planu ochrony informacji niejawnych w Komendzie, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, i nadzorowanie jego realizacji;
- organizowanie i koordynowanie działalności archiwalnej w Komendzie;
- gromadzenie, opracowywanie, porządkowanie, brakowanie i udostępnianie zasobów archiwalnych Komendy;
- nadzór nad właściwym gromadzeniem i przechowywaniem zasobów archiwalnych znajdujących się w magazynach w jednostkach podległych;
- koordynowanie działań dotyczących udostępniania i przekazywania materiałów archiwalnych i niejawnych upoważnionym podmiotom, w tym do innych archiwów;
- prowadzenie ustawowych szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych dla funkcjonariuszy i pracowników Policji Komendy i Jednostek podległych;
- realizacja czynności związanych z obowiązkiem rozliczania się policjantów i pracowników z posiadanych przez nich dokumentów niejawnych w przypadku rozwiązania stosunku służbowego lub stosunku pracy, przeniesienia lub delegowania do służby lub pracy w innej jednostce lub komórce organizacyjnej albo delegowania do służby lub pracy poza Policją;
- nadzór nad przestrzeganiem zasad ochrony danych osobowych, w tym przetwarzanych w systemach teleinformatycznych jednostek Policji, oraz organizowanie i prowadzenie przedsięwzięć szkoleniowych w zakresie ochrony danych osobowych;
- uczestniczenie w organizowaniu i przygotowaniu systemu ochrony obiektów Komendy i Jednostek podległych;
- weryfikacja i bieżąca kontrola zgodności funkcjonowania systemów teleinformatycznych ze szczególnymi wymaganiami bezpieczeństwa oraz przestrzegania procedur bezpiecznej eksploatacji;
- współpraca z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie obowiązków akredytacji wszystkich stanowisk wchodzących w skład niejawnych systemów teleinformatycznych znajdujących się w Komendzie i Jednostkach podległych oraz określaniu Sprzętowej Strefy Ochrony Elektromagnetycznej dla pomieszczeń znajdujących się w budynkach Komendy i Jednostek podległych;
- prowadzenie ewidencji skarg i zażaleń oraz wprowadzanie danych do policyjnego systemu rejestracji;
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny służbowej policjantów oraz prowadzenie czynności wyjaśniających i postępowań dyscyplinarnych, a także przygotowywanie sprawozdań i analiz dotyczących stanu dyscypliny służbowej policjantów;
- szkolenie w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego policjantów i pracowników Komendy i Jednostek podległych w zakresie obsługi systemów teleinformatycznych i aplikacji, oraz weryfikacja nabytych umiejętności przed uzyskaniem przez nich stosownych uprawnień przy współpracy w tym zakresie z Wydziałem Wywiadu Kryminalnego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- współpraca z inspektorem bezpieczeństwa teleinformatycznego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie w zakresie bieżącego nadzoru nad zgodnością funkcjonowania systemów i sieci teleinformatycznych ze szczególnymi wymogami bezpieczeństwa ochrony fizycznej, elektromagnetycznej, kryptograficznej, bezpieczeństwa transmisji w sieciach lub systemach informatycznych oraz wymogami ochrony danych osobowych;
- opracowywanie, ewidencjonowanie, bieżące aktualizowanie i udostępnianie zarządzeń, rozkazów oraz decyzji niejawnych wydanych przez Komendanta.
Do zadań realizowanych na Jednoosobowym Stanowisku do spraw Prezydialnych należy w szczególności:
- obsługa kancelaryjno-biurowa i prezydialna Komendanta i jego Zastępcy;
- prowadzenie kancelarii ogólnej jawnej w Komendzie przy użyciu elektronicznego systemu obiegu dokumentów w aplikacji „Intradok”;
- ewidencjonowanie, bieżące aktualizowanie i udostępnianie resortowych aktów prawnych wpływających do Komendy;
- przygotowywanie i przekazywanie do archiwum dokumentów ostatecznie załatwionych z zachowaniem obowiązujących procedur;
- organizowanie i protokołowanie narad służbowych kierownictwa Komendy;
- organizowanie i obsługiwanie uroczystości z udziałem kierownictwa Komendy;
- prowadzenie rejestru przyjmowania stron przez Komendanta i jego zastępcę;
- prowadzenie instruktażu dot. pracy kancelaryjno - biurowej dla komórek organizacyjnych Komendy;
- sprawowanie nadzoru nad pracą kancelaryjno – biurową w komórkach organizacyjnych Komendy i Jednostkach podległych;
- wdrażanie i doskonalenie w komórkach organizacyjnych Komendy i Jednostkach podległych działań wizerunkowych, w tym zasad wynikających z ceremoniału policyjnego i etykiety urzędniczej;
- planowanie, organizowanie oraz koordynowanie działań w dziedzinie medycyny pracy policjantów i pracowników Komendy i Jednostek podległych;
- prowadzenie ewidencji urlopów;
- koordynowanie procesu wydawania zarządzeń, rozkazów oraz decyzji jawnych;
- kształtowanie rozwiązań usprawniających komunikację wewnętrzną w Komendzie.
Do zadań realizowanych na Jednoosobowym Stanowisku do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy w szczególności:
- przeprowadzanie kontroli warunków służby i pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w komórkach organizacyjnych Komendy oraz Jednostkach podległych;
- bieżące informowanie Komendanta o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz
z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń; - sporządzanie i przedstawianie Komendantowi, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie wypadkom w służbie i przy pracy;
- udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji Komendy albo jej części, a także nowych inwestycji oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założeniach i dokumentacji;
- przedstawianie Komendantowi wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach służby i pracy;
- udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
- udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków w służbie i przy pracy oraz powstałych w drodze do i ze służby/pracy, a także udział w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
- prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków powstałych w związku ze służbą w Policji oraz przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
- doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
- koordynowanie prac komisji i udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną służbą i pracą;
- prowadzenie szkoleń wstępnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy;
- współpracowanie z podmiotami zewnętrznymi w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
- uczestniczenie w konsultacjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny służby i pracy.